مصرف و جذب کود به روش محلول پاشی برگی

یکی از راه هاي تغذيه گياه؛ اندام هاي بالاي خاک نظير برگ ها هستند به طوري که برخی از گياهان آبزي و جلبک ها کليه مواد غذیي مورد نياز را از طريق سطح برگ ها جذب مي نمايند. در مقابل گياهاني که در خشکي مي رويند مواد غذایي مورد نیاز خود را از دو محيط جذب مي نمايند، بعضي از مواد غذایي از طريق ريشه و بعضي از گازها نظير CO2، O2 و SO2 و فتو ستنز از طريق برگ انجام مي شود.
به علت وجود سلول هاي خاص در برگ ها، محدوديت هايي در جذب يون ها وجود دارد زيرا وجود کوتيکول ها محدوديت هایي را براي جذب آب و املاح محلول در آن مي شود. آزمايشات متعددي از ده ها سال قبل با استفاده از ايزوتوپ ها در مورد جذب و انتقال مواد غذايي از طريق محلول پاشي بر سطح برگ ها صورت گرفته است. محلول پاشي از طريق برگ از اهميت زيادي برخوردار است ولي بايستي توجه داشت گیاهان مقداري را که نياز دارند نمي توانند به طور کامل از طريق برگ جذب نمايند، هر چند عناصر اصلي نظير N،P ، K از طريق برگ جذب مي شود ولي مصرف اين گونه کودهاي پرمصرف از این طريق معمول نمي باشد.
محلول پاشي هنگامی موثر خواهد بود که مواد غذايي به نحوي از طريق ريشه نتواند جذب گياه شود. اين موضوع به خصوص در مورد عناصر سنگين نظير آهن، منگنز، روي و مس صادق است، زيرا به علت خصوصيات فيزيکوشيميایي خاک اين عناصر بر روي ذرات خاک فيکس شده و به حالت غيرقابل جذب در مي آيند و لذا در اين صورت است که محلول پاشي موثر خواهد بود.
در این رابطه شرکت آداک شیمی آیدین کودی تحت عنوان کود میکرو با فرمولاسیون اروپایی بهمراه آمینو اسید و جلبک دریایی در اختیار کشاورزان قرار داده که به خاطر فرمولاسیون ویژه ای که دارد قابلیت جذب سریع از روزنه های برگی حتی در شرایط بحرانی و تنش محیطی را دارد.
که از مزایای آن میتوان به:
 تامین عناصر میکرو مورد نیاز گیاه
 جذب سریع توسط گیاه
 افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما و گرما
 افزایش گلدهی در گیاهان
 افزایش سطح برگ گیاه
 ایجاد برقراری تعادل عناصر غذایی در گیاه
 کاهش تنش های محیطی
در مناطقی که تولید محصول به طور متناوب انجام می شود و نیز در مناطقی که اثرات متقابل خاک و برخی محصولات مطالعه شده، کمبود برخی مواد مغذی قابل پیش بینی است. در مناطقی که این کمبودها باعث بلوکه شدن مواد مغذی و عناصر کم مصرف می شوند، کود دهی برگی اغلب وسیله ای مفید برای اصلاح کمبودها بشمار میرود؛ به طور مثال تغذیه برگی بطور متداول و رایج در برخی مناطق برای مدیریت کمبود روی در گردو استفاده می شود، همچنین محلول پاشی کلسیم CAJU اغلب برای جلوگیری از پوسیدگی انتهای گل گوجه فرنگی توصیه میگردد. تصمیم برای محلول پاشی در چنین مواردی اساساً به استناد آزمایشات قبلی می باشد و اغلب با اطلاعات آزمایش خاک یا مشاهده علائم مزرعه ای تقویت می شود.

کود دهی برگی

کود دهی برگی(یا تغذیه برگی) شامل به کار بردن(به طریقه محلول پاشی ) مواد مغذی در سطح برگ و ساقه و جذب آن ها از این قسمت ها می باشد. به دلیل استفاده از این روش در سیستم های معمول کشاورزی و نیز در سیستم های جدید، می توان آن را یک روش پایدار متداول در افزایش مواد مغذی محصول دانست. تغذیه برگی به عنوان یک تامین کننده تکمیلی عناصر کم مصرف و پر مصرف، هورمون های گیاهی، محرک های رشد و سایر عناصر مفید استفاده شده است. تاثیر کود دهی برگی در افزایش محصول، مقاومت به بیماری ها و آفات، بهبود مقاومت به خشکی و نیز افزایش کیفیت محصول مشاهده شده است.
پاسخ گیاه به کود دهی برگی بستگی به گونه گیاه، شکل کود، غلظت کود، دفعات کاربرد کود و مرحله رشدی گیاه دارد. ترکیب کودی مورد استفاده در کود دهی برگی معمولاً بر اساس مرحله رشدی گیاه یا میوه تنظیم می شود. کود دهی برگی هم چنین برای کمک به گیاه در ترمیم شوک های ناشی از انتقال از مرحله نشایی، آسیب تگرگ و سایر عوارض ناشی از شرایط آب وهوایی سخت بکار برده می شود.
اغلب عدم موفقیت در تغذیه برگی ناشی از عدم توجه به اصول کاربرد برگی کود است(به اصول تغذیه برگی در ادامه کنید). سایر دلایل عدم موفقیت شامل استفاده از ترکیب نادرست یا ترکیب درست در زمان نامناسب است. تصمیم گیری درباره مواد مورد استفاده در محلول پاشی برگی و نیز مرحله رشدی گیاه برای محلول پاشی به همان اندازه که یک علم بشمار می رود یک هنر نیز هست. به دلیل آسیب پذیری نتایج تحقیقات و آزمایشات کاربرد مزرعه ای تغذیه برگی، اظهار نظر روی مفید بودن آن هم در سیستم کشاورزی مرسوم و هم در سیستم های جایگزین متغیر است.
در صورت استفاده از روش کود دهی برگی بر روی گونه های وسیعی از محصولات ملاحظه می شود صرفه اقتصادی آن عموماً در محصولات باغی بیشتر از محصولات زراعی است و این به آن دلیل است که محصولات باغی ارزش بالاتری دارند و میزان مواد مغذی در آن ها با دقت بیشتری کنترل می شود، به طور مثال در حال حاضر محلول پاشی برگی به صورت عمومی برای اصلاح کمبود روی در انگور، کنترل لکه تلخی و چوب پنبه ای شدن در سیب و نیز به عنوان مکمل تغذیه ای در توت فرنگی توصیه می شود. کودهای شرکت آداک شیمی آیدین جز محرک رشد و کودهای تخصصی محسوب می شوند که حاوی آمینو اسید ، عصاره جلبک دریایی و اسید فولویک و ماده آلی می باشند که باعث جذب سریع و بهود عملکرد کمی و کیفی در گیاه و محصولات کشاورزی می شوند.
* جذب اوره از طريق برگ و تبديل آن در گياه بخوبي صورت مي گیرد که امروزه مصرف آن در باغات معمول شده است.

اصول تغذیه برگی

برای آن که کود دهی برگی موثر واقع شود برخی رهنمودهای زیر باید بکار بسته شود:
1- برای بهره وری بیشتر و جلوگیری از آسیب به محصول، تهیه محلول بسیار رقیقی از فرمول کودی توصیه می شود. گاهی استفاده از یک یا نصف فنجان از ماده موثره برای هر ایکر(4047 متر مربع) برای بدست آوردن پاسخ مطلوب مورد نیاز می باشد. محلول های با غلظت بالا به ویژه آن هایی که بر پایه نمک های معدنی هستند احتمال دارد سوزش برگی ایجاد کنند. این امر بویژه در مورد نمک های کلرید مانند کلرید پتاسیم صادق است.
2- pH محلول مصرفی باید در حد خنثی و بین 5/8-5/5 باشد. در صورت نیاز به تغییر pH محلول میتوان از اسید ضعیفی مثل سرکه جهت افزایش اسیدیته و یا کربنات سدیم برای کاهش اسیدیته استفاده کرد.
3- علاوه بر pH نوع آب مصرفی در محلول پاشی را نیز باید مد نظر قرار داد.
الف) پاک بودن آب، ذرات ریز و نامحلول می تواند بسرعت نازل ها را مسدود کند. حتی محلول هایی که به خوبی تهیه شده اند و از صافی رد شده اند می توانند در صورت وجود مواد معلق(سوسپانسیون) زیاد موجب گرفتگی شوند.
ب) آلودگی های شیمیایی و بیماری زا، برخی از منابع آب آلودگی دارند و نباید برای تغذیه برگی استفاده شوند. در صورتی که در مورد وجود ارگانیزم های بیماری زا اطمینانی وجود ندارد میتوان به راحتی آب را با مقدار کمی پر اکسید هیدروژن گندزدایی کرد.
ج) کلرین، کلر زنی آب باکتری های مضر را از بین نمی برد اما در عین حال می تواند ارگانیزم های مفید را نیز از بین ببرد. قبل از استفاده اجازه دهید تا آب درون تانکر رو باز به مدت یک شب بماند، آب دکلرینه شده(بدون کلر) و برای ترکیبات دارای موجودات زنده مفید بی ضرر خواهد بود. نکته قابل توجه اینجاست که تمامی کودهای کمپانی آیدین ، بایواستیمیولنت بوده و بدون کلر می باشند.
4- بهترین تاثیر محلول پاشی زمانی است که محلول به صورت ریز مه پاشی شود. این عمل را میتوان از طریق افزایش فشار محلول پاش یا با استفاده از پمپ های بوم دار با نازل های واژگون که محلول را با زاویه 45 درجه روی گیاه می پاشند انجام داد.
5- عملیات محلول پاشی باید در زمانی که هوا آرام است و سرعت باد در حد اقل است انجام گیرد که این امر به ویژه زمانی که از مه پاش ها استفاده می شود موجب می گردد تا محلول براحتی روی برگ پاشیده شود.
6- اگر محلول سطح زیرین برگ را هم پوشش دهد باعث افزایش جذب خواهد شد این امر زمانی دارای اهمیت است که روزنه های بیشتری در زیر برگ وجود داشته باشد.
7- همیشه کود دهی برگی را تا رسیدن هوا به 27 درجه سانتی گراد یا کمتر به تاخیر بیاندازید. جذب در درجه حرارت های بالاتر بسیار ضعیف است زیرا روزنه های گیاه در حرارت های بالا بسته است. محلول پاشی های بسیار موثر در امر تغذیه برگی عصر هنگام و یا صبح خیلی زود انجام می گیرد یعنی زمانی که حرارت بسیار مطلوب و وزش باد در حداقل است.
8- در شرایط آب وهوایی مرطوب جذب بیشتری اتفاق می افتد. وجود شبنم زیاد روی برگ ها، تغذیه برگی را تسهیل می کند. افزودن مواد چسبنده به محلول، سطح کشش روی برگ را کاهش داده و باعث افزایش جذب می شود.
9- به اثر متقابل ترکیبات محلول کود برگی توجه کنید. برخی مواد با هم ناسازگار هستند و نباید با هم مخلوط شوند زیرا ممکن است رسوب ایجاد کنند که باعث گرفتگی نازل ها می شوند. بر چسب روی خیلی از محصولات در مورد احتمال ناسازگاری آن ها با سایر مواد هشدار لازم را می دهند. اگر هیچ گونه اطلاعاتی در دسترس ندارید مقداری از مواد را در یک شیشه با آب مخلوط کنید و آن را تکان دهید اگر هیچ گونه رسوبی ندیدید مشکلی برای محلول پاشی ندارید. برای آسودگی و صرفه جویی هزینه، کودهای برگی را میتوان با حشره کش ها نیز مخلوط کرد. با خواندن بر چسب تولیدات و نیز آزمایش تست رسوب از عدم ناسازگاری مطمئن شوید.
 تمامی کودهای شرکت آداک شیمی آیدین هم به صورت آبیاری تحت فشار و هم محلول پاشی قابل استفاده می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا